ZMIANY PROGRAMU OBOWIĄZUJĄCE OD DNIA 22 KWIETNIA 2024 R.:

  • Zmiany dotyczące pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie, dofinansowywanych w ramach Programu. 

https://czystepowietrze.gov.pl/media/informacje-prasowe/od-kwietnia-2024-r-zmiany-w-programie-czyste-powietrze

Kosztem kwalifikowanym w ramach Programu mogą być wyłącznie pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.

Ww. warunek obowiązuje dla umów o dofinansowanie zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r., w ramach których są przedstawiane do rozliczenia faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu ww. urządzeń wystawione od dnia 14.06.2024 r.

Finansowane w ramach wyżej wymienionych umów pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie nie znajdujące się na liście ZUM mogą być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, w którym wszystkie faktury (lub równoważne dokumenty księgowe) dotyczące zakupu lub montażu urządzenia będą wystawione do końca okresu przejściowego tj. do dnia 13.06.2024 r.

  • Wprowadzenie ograniczenia możliwości wnioskowania w ramach Części 3) Programu (najwyższy poziom dofinansowania).

Zgodnie z wprowadzoną zmianą, Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach Części 3) Programu na dany budynek/lokal mieszkalny na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r. (tj. zawarł umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu)., będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki/lokale mieszkalne, po zakończeniu okresu przejściowego tj. od dnia 14.06.2024 r., tylko w ramach Części 1) Programu (podstawowy poziom dofinansowania).

  • W ramach zmiany Programu doprecyzowano, że nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta (obowiązuje dla wszystkich wniosków o dofinansowanie niezależnie od daty wystawienia faktury jak również dla obecnej i wcześniejszych wersji Programu).
  • Doprecyzowanie w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem, iż warunkiem wypłaty zaliczki na rachunek bankowy wykonawcy, jest złożenie do WFOŚiGW podpisanej własnoręcznie przez Beneficjenta (podpis nie może być złożony przez pełnomocnika) dyspozycji wypłaty zaliczki (na przygotowanym wzorze, który beneficjent otrzyma wraz z pismem informującym o zawarciu umowy) wraz z kopią faktury zaliczkowej wystawionej na Beneficjenta lub Beneficjenta i małżonka wspólnie.

Beneficjent jest zobowiązany złożyć dyspozycję wypłaty zaliczki w terminie umożliwiającym dokonanie przez WFOŚiGW wypłaty tej zaliczki w terminie określonym w Programie, nie później niż 5 dni roboczych przed upływem tego terminu. WFOŚiGW informuje Wnioskodawcę o dacie dokonania wypłaty zaliczki.

  • Określenie w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem czas na złożenie wniosku o płatność, rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą, do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą. Czas na zrealizowanie całego przedsięwzięcia w ramach umowy dotacji z prefinansowaniem pozostaje bez zmian tj. 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • W przypadku składania wniosku przez Pełnomocnika wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym Wnioskodawcy notarialnie poświadczonym tj. podpisem własnoręcznym złożonym przez Wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez Wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny.
  • Usunięcie możliwość złożenia oświadczenia przez beneficjenta o opłaceniu faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, pozostawiono oświadczenie wystawcy faktury tj. wykonawcy lub sprzedawcy a także pozostałe dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty przez beneficjenta
  • Wydłużenie okresu wydatkowania środków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z 30.09.2029 r. do 31.12.2029 r.
  • Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu będą od 22.04.2024 r. finansowane m.in. ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, Działanie FENX. 01.01 Efektywność Energetyczna, Typ projektu: Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – wkład w Program Czyste Powietrze.
  • Zmianie uległa również dokumentacja wdrożeniowa, w tym m.in. wzór wniosku o dofinansowanie oraz wzór wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.

Więcej informacji na stronie:

https://portal.wfos.lublin.pl/wymagana-dokumentacja-sciezka-przez-wfoigw

https://www.wfos.lublin.pl

https://czystepowietrze.gov.pl

Urząd Gminy Zakrzówek prowadzi Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Rządowego Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Mieszkańcy naszej Gminy, mogą uzyskać informację na temat wymagań programu „Czyste Powietrze” Kontakt pod nr tel. 81 8215131 lub bezpośrednio w urzędzie pok.nr 2 od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 12:00.


W Punkcie jest możliwość wsparcia w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie w ramach programu, skonsultowania i złożenia. Wnioski przesyłane są do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie, gdzie następuje ich ocena merytoryczna.

Szczegółowe informacje na temat Programu „Czyste Powietrze” można znaleźć na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie: https://www.wfos.lublin.pl/ oraz http://czystepowietrze.gov.pl/ .

PODSTAWOWE INFORMACJE O PROGRAMIE „CZYSTE POWIETRZE”:

„Czyste Powietrze” to kompleksowy program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania, beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Do podstawowego poziomu dofinansowania jest uprawniony Beneficjent,  którego roczny dochód nie przekracza kwoty 135 tys. zł.

Do podwyższonego poziomu dofinansowania jest uprawniony Beneficjent,  jeżeli  przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, wskazany w zaświadczeniu nie przekracza kwoty  1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Do najwyższego poziomu dofinansowania jest uprawniony Beneficjent, jeżeli przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, wskazany w zaświadczeniu nie przekracza kwoty 1 090zł w gospodarstwie wieloosobowym lub 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym
lub ma ustalon prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu.

Dane niezbędne do złożenia Wniosku :

  1. Dane osobowe : nazwisko, imię ,pesel,  telefon kontaktowy, e-mail
  2. Imię i nazwisko współmałżonka, pesel
  3. Informacje o przedsięwzięciu: adres budynku, numer księgi wieczystej (w przypadku braku numeru należy dołączyć  akt notarialny), numer działki zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków, rok wystąpienia o zgodę na budowę, powierzchnia całkowita budynku (m2).
  4. W przypadku Beneficjentów ubiegających się o podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania należy dołączyć  do wniosku zaświadczenie o dochodach, wydane przez OPS (zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia tego wniosku a najpóźniej wydane w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie). Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej w Zakrzówku,  ul. Żeromskiego  24, 23-213 Zakrzówek

PRZYDATNE LINKI:

  • PROGRAM PRIORYTETOWY CZYSTE POWIETRZE OBOWIĄZUJĄCY OD DNIA 03 STYCZNIA 2023 r.

https://portal.wfos.lublin.pl/data/uploads/CP2023/03_01_23/wfos/Program_Priorytetowy_Czyste_Powi.pdf

  • Załącznik nr 1 Programu Priorytetowego Czyste Powietrze – Łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową

https://portal.wfos.lublin.pl/data/uploads/CP2023/03_01_23/wfos/Za%C5%82_1_PPCP_ulga_podatkowa.pdf

  • Załącznik nr 2 do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla Części 1) Programu dla Beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania.

https://portal.wfos.lublin.pl/data/uploads/CP2023/03_01_23/wfos/Za%C5%82_2_PPCP_koszty_kwalifikowane_.pdf

  • Załącznik nr 2a do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla Części 2) Programu dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania.

https://portal.wfos.lublin.pl/data/uploads/CP2023/03_01_23/wfos/Za%C5%82_2a_PPCP_koszty_kwalifikowane.pdf

  • Załącznik nr 2b do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla Części 3) Programu dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania.

https://portal.wfos.lublin.pl/data/uploads/CP2023/03_01_23/wfos/Za%C5%82_2b_PPCP_koszty_kwalifikowane.pdf

Ponadto zapraszamy do korzystania z wyszukiwarki urządzeń i dodatkowych narzędzi.
Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/pomocne-narzedzia/kalkulator-dotacji

Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
Lista ZUMhttps://lista-zum.ios.edu.pl/bepub/ben001.aspx
Doradztwo energetyczne: https://doradztwo-energetyczne.gov.pl/kontakt

Akademia Czystego Powietrza:  https://czystepowietrze.gov.pl/akademia-czystego-powietrza/

Obowiązujące uchwały antysmogowe: https://polskialarmsmogowy.pl/jak-wygrac-ze-smogiem/uchwaly-antysmogowe/

Składanie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB): https://ceeb.gov.pl/

Dane liczbowe dla GMINY ZAKRZÓWEK udostępniane przez WFOŚIGW                    w LUBLINIE na dzień 30.06.2024 r.

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE: 187

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ:   97

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI: 3 221 440,72 zł

Dane liczbowe dla GMINY ZAKRZÓWEK udostępniane przez WFOŚIGW w LUBLINIE na dzień 31.03.2024 r.

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE: 160

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ:   88

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI: 2 687 647,01zł

Dane liczbowe dla Gminy Zakrzówek udostępniane przez WFOŚiGW w Lublinie na dzień 29.12.2023 r.

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE: 142

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ: 77

KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI: 2 219 110,68 zł

Dane liczbowe dla Gminy Zakrzówek udostępniane przez WFOŚiGW w Lublinie na dzień 29.09.2023 r.

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE: 118

LICZBA ZAWARTYCH UMÓW O DOFINANSOWANIE: 104

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ:  65

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI: 1 835 065,67 zł

Dane liczbowe dla Gminy Zakrzówek udostępniane przez WFOŚiGW w Lublinie na dzień 30.06.2023 r.

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE: 109

LICZBA ZAWARTYCH UMÓW O DOFINANSOWANIE: 93

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ: 56

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI: 1 406 521,08 zł

Więcej informacji

Poniżej dane liczbowe na dzień 30.12.2022 r. z terenu gminy Zakrzówek: